Praktijkvoorbeeld

Werken aan participatie: van aanpak tot realisatie

Header image
Wat zijn de belangrijkste stappen en overwegingen bij het realiseren van participatiebanen, en welke succesfactoren en belemmeringen spelen een rol? In dit interview vertelt Alet Denneboom wat de aanpak binnen de Hanze is om participatiebanen te realiseren.

Meer informatie

Wat is je functie binnen de Hanze?

Alet: Ik ben Adviseur Participatie Diversiteit en Inclusie bij de Hanze in Groningen. Aanvankelijk ben ik aangesteld als adviseur participatie, maar mijn functie en uren zijn na verloop van tijd verruimd met de rol als projectleider voor de werkgroep Diversiteit en Inclusie. Als adviseur participatie ben ik werkzaam binnen het team Recruitment en beheer ik het budget dat binnen Hanze is vrijgemaakt om groei in participatiebanen te kunnen realiseren. Daarnaast coördineer ik de inzet en begeleiding van medewerkers en fungeer ik als makelaar tussen de organisatie en onze toeleverancier, Randstad Participatie voor het realiseren van nieuwe instroom in de participatiebanen.  

Hanze biedt sinds 2015 participatiebanen aan in het kader van inclusief ondernemen. In 2019 committeerde  Hanze zich , conform de afspraak binnen de Vereniging Hogescholen (VH), aan de Werkagenda HBO. Sinds 2020 wordt jaarlijks extra budget vrijgemaakt om verdere groei in participatiebanen te realiseren.

Wat doen jullie om participatiebanen te realiseren, en hoe pakken jullie dat aan?

Alet: We bieden ruimte voor mensen uit de doelgroep Banenafspraak om tijdelijk, bovenop de bestaande formatie ervaring op te doen in werkzaamheden. We bieden deze ontwikkelplekken, waarbinnen de medewerker tijd en ruimte krijgt om de organisatie en de taken eigen te maken, en om persoonlijke ontwikkeling door te maken. Deze tijd wordt gebruikt om te onderzoeken of er een win-win situatie ontstaat en of er mogelijkheid bestaat om door te groeien (bijvoorbeeld via interne sollicitaties naar een vaste functie). Dit lukt niet voor iedereen, maar een groot aandeel van de collega’s lukt het wel.

Op dit moment zijn er bij Hanze 40 medewerkers werkzaam uit de doelgroep Banenafspraak: ongeveer 20 zijn vast in dienst en 20 binnen een tijdelijke overeenkomst. Binnen Hanze zijn er weinig functies met relatief eenvoudige taken. Daarbij geldt voor bijna alle functies dat je communicatief vaardig moet zijn. Daarom zijn we kritisch bij de voorselectie: past deze persoon binnen onze organisatie? Dit betekent dat een groot deel van de doelgroep helaas niet door de voorselectie komt.

Van de 40 medewerkers zijn er 5 actief in een onderwijsgevende functie. De overige medewerkers vervullen onderwijs- of onderzoeksondersteunende rollen. De functies variëren in niveau van WO/HBO tot MBO 2/3. Veelvoorkomende tijdelijke functies zijn onder andere balie- en front-office medewerker, managementassistent, medewerker projecten en processen, facilitair medewerker en steward.

We bieden ruimte voor mensen uit de doelgroep Banenafspraak om tijdelijk, bovenop de bestaande formatie ervaring op te doen in werkzaamheden

 

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor het realiseren van participatiebanen?

Alet: Het is essentieel om realistisch te zijn vanaf het begin en om medewerkers de tijd te geven om zich te ontwikkelen. Wanneer we zien dat iemand interessante talenten heeft, maar niet voldoet aan de functie-eisen voor een reguliere sollicitatie, onderzoeken we hoe we een aangepaste functie kunnen creëren. Op welke wijze kan deze medewerker worden ondersteund bij het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden en competenties? Hoe kan talent worden benut en welke tussenstappen zijn nodig om deze persoon arbeidsmarktfit te maken? Dit kan resulteren in een functie binnen of buiten Hanze.

Een belangrijke factor voor succes is de zorgvuldige voorselectie en de tijd die wij medewerkers gunnen om te acclimatiseren. Wij investeren vaak 2 à 3 jaar in hun ontwikkeling. Een hogeschool is een complexe organisatie, ongeacht de afdeling. Medewerkers werken samen met hoogopgeleid personeel en zijn betrokken bij diverse vormen van dienstverlening

Investeren in medewerkers kan door middel van trainingen of cursussen, maar vooral ‘learning on the job’ blijkt het meest effectief. Begeleiding wordt geboden door de leidinggevende, maar vooral door de collega die nauw samenwerkt met de medewerker, de werkmaat. Het is essentieel dat de medewerker een vast aanspreekpunt heeft.

Naast de werving en selectie van nieuwe medewerkers verzorgt Randstad Participatie ook de jobcoaching gedurende hun inzet. Zij bieden intensieve begeleiding. Omdat zij de organisatie goed kennen en weten hoe het binnen de Hanze werkt, kunnen wij snel schakelen wanneer dat nodig is.

Investeren in medewerkers kan door middel van trainingen of cursussen, maar vooral ‘learning on the job’ blijkt het meest effectief 

 

Welke belemmeringen ervaren jullie bij het realiseren van participatiebanen?

Alet: Een belangrijke belemmering voor groei in participatiebanen zijn de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Daarnaast ligt de Hanze in een krimpregio, waardoor er kritisch naar de begroting wordt gekeken, inclusief het budget voor participatiebanen. Een andere belangrijke belemmering is de werkdruk. Verschillende afdelingen willen graag bijdragen, maar weten niet hoe ze tijd moeten vrijmaken om iemand passende begeleiding en ondersteuning te bieden.

Waar liggen de kansen voor groei binnen de Hanze als het gaat om participatiebanen?

Alet: Ik verwacht dat we als organisatie nog wel verder kunnen groeien. Er is al een groot aandeel participatiebanen binnen het facilitair bedrijf, maar ik zou inzet juist willen spreiden over de hele organisatie. Pas dan ben je echt inclusief. Er zijn nog onderdelen binnen Hanze die nog niet bekend zijn met de mogelijkheid van inzet van participatiebanen of waar nog groei mogelijk is, er liggen zeker nog kansen.

Daarnaast werken we actief aan het goed inbedden van SROI (Social Return on Investment) in onze organisatie. Hier valt nog veel winst te behalen. We integreren SROI in onze aanbestedingen en vragen leveranciers om hierover te rapporteren. Het is belangrijk om deze resultaten jaarlijks te blijven opvragen. Wat doen de leveranciers precies? Als we er niet naar blijven vragen, kan het zijn dat er niets gebeurt. Om dit beter in beeld te krijgen, gaan we dit vanaf dit jaar monitoren. De verplichting voor leveranciers om hierover te rapporteren wordt hiermee ook formeel vastgelegd.

Kun je ter afsluiting een voorbeeld geven van een succesvolle participatiebaan binnen de Hanze?

Alet: De Hanze bevindt zich in Groningen, samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), op de Zernike Campus, een groot campusterrein met gedeeld eigenaarschap. Voor het beheer van de Zernike Campus werkt Hanze nauw samen met de universiteit.

Stewards van Hanze en RUG werken vanuit één team en volgens dezelfde werkwijze om de openbare ruimte van de Zernike Campus ordelijk en veilig te houden. Hoewel deze stewards geen formele bevoegdheid hebben zoals een BOA, spreken ze mensen aan op hun gedrag en zorgen ze ervoor dat bijvoorbeeld de prullenbakken netjes blijven. Ook het rookgedrag en het juist parkeren van fietsen wordt aangekaart. Hun zichtbare aanwezigheid zorgt ervoor dat mensen zich netter gedragen.

Wij ondersteunen medewerkers in deze functie om arbeidsfit te worden of meer zelfvertrouwen te krijgen, binnen een team dat voelt als een warm bad. Dit zorgt ervoor dat mensen tot bloei komen en vaak de stap maken om intern of extern te solliciteren naar andere functies. Zo ontstaat er een mooie doorstroom!

Dit interview is afgenomen door Siwert de Groot van MOOZ onderzoek, die de monitoring van participatiebanen bij alle hogescholen heeft uitgevoerd in opdracht van Zestor.