In dit thema
De Participatiewet en afspraken in het hbo
Op 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. De Participatiewet vervangt de Wet sociale werkvoorziening (WSW), de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Het doel van de Participatiewet is dat zoveel mogelijk werknemers met een beperking aan het werk kunnen (participeren). Ook hogescholen hebben hierover afspraken gemaakt.
In 2013 hebben Sociale Partners en het kabinet een Sociaal Akkoord gesloten, waarin is afgesproken om 100.000 mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen. Naar aanleiding hiervan hebben hogescholen afgesproken in de periode 2014-2024 jaarlijks 99 extra banen ten opzichte van de nulmeting te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking.
Werkagenda banenafspraak hbo
Aan alle sectoren is gevraagd om voor 1 juni 2019 een werkagenda op te stellen met hierin opgenomen concrete acties, zodat zichtbaar wordt wat de verschillende sectoren doen om extra banen te realiseren en ook van elkaar te kunnen leren. Deze bestuurlijke afspraken hebben geleid tot de werkagenda banenafspraak hbo.
In de werkagenda hbo is onder meer afgesproken dat met ingang van 2020 alle hogescholen die nieuwe inkoopcontracten sluiten, hierbij extra aandacht schenken aan het in dienst nemen van medewerkers uit de doelgroep. Daarnaast is afgesproken dat hogescholen apart menskracht en budget vrijmaken voor de werving, coaching en begeleiding van mensen uit de doelgroep.
Ook wordt van alle hogescholen gevraagd om in 2020 een plan van aanpak te hebben om diversiteit te bevorderen. Vanaf dat moment moeten hogescholen jaarlijks verslag van de inspanningen en resultaten doen in het sociaal jaarverslag.
Monitoring banenafspraak hbo
Zestor inventariseert jaarlijks de voortgang in het hbo van de afspraken om bij reguliere werkgevers banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking.
Ontdek de resultaten van de 'Monitoring banenafspraak hbo 2023'
In de zomer van 2024 is een enquête uitgezet onder de 36 hogescholen om de banenafspraak te monitoren. De enquête is door alle 36 hogescholen ingevuld, wat resulteerde in een respons van 100%. Dit rapport biedt niet alleen kwantitatieve resultaten, maar geeft ook een samenvatting van de activiteiten en doelstellingen van hogescholen om banen voor de doelgroep te realiseren.
Praktische tools voor participatie
Maak gebruik van onze routekaart en e-learning om hogescholen te ondersteunen bij het creëren van participatiebanen en het begeleiden van medewerkers met een beperking.
Participatie in de praktijk
Hoe geven hogescholen invulling aan participatie? Bekijk de praktijkverhalen en laat je inspireren.
Sinds 1 januari 2017 is de zogenaamde praktijkroute opengesteld in de Participatiewet. Dat betekent dat je niet meer hoeft te wachten op een beoordeling van het UWV of een werknemer in het doelgroepregister valt. Voortaan mag je dat ook zelf op de werkplek doen, zolang je daarbij maar een gevalideerde loonwaardemethodiek hanteert.
Via de Praktijkroute wordt op de werkplek vastgesteld of iemand vanwege zijn/haar beperkingen zelf in staat is om het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen. Lukt dat niet, dan wordt diegene direct opgenomen in het doelgroepregister en is een beoordeling door het UWV niet meer nodig. Die werknemer telt meteen mee voor de banenafspraak uit de Participatiewet.
Daarmee maakt je als werkgever dus ook aanspraak op verschillende financiële voordelen, zonder dat hiervoor beoordeling van het UWV nodig is.
- Toelichting Wettelijk Quotum en Banenafspraak in relatie tot het (aangekondigde) vervallen onderscheid tussen markt en overheid (VSO, 25 februari 2019)
- Kennisdocument Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten najaar 2023 (Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid)
Bijlage: Wet banenafspraak en de privacy - Handreiking banenafspraak en inkoop
Hoe koppel je inkoop aan de uitvoering van de Banenafspraak? De handreiking maakt overzichtelijk waar overheids- en onderwijswerkgevers in dit verband aan kunnen denken (Kennisalliantie inclusief werkgeven, juni 2020)
Meer weten over dit onderwerp?

Bekijk ook eens
Werken aan participatie: van aanpak tot realisatie
Wat zijn de belangrijkste stappen en overwegingen bij het realiseren van participatiebanen, en welke succes...
Inclusie in actie: kansen en uitdagingen bij het creëren van participatiebanen
Wat zijn de uitdagingen bij het proces van het creëren van participatiebanen en hoe worden deze aangepakt?...