Ontmoet de sessieleiders
Zestorcongres 'Werken in het hbo met oog op de toekomst'
André Johan Visscher en Bianca Kersten
DIALOOGSESSIE 'DE VERANDERENDE ROL VAN DOCENT-ONDERZOEKERS IN EEN LERENDE GEMEENSCHAP'
André Johan Visscher MSc is opleidingsmanager van de opleidingen Human Resource Management bij de Hanzehogeschool in Groningen. Naast zijn functie als opleidingsmanager is hij bezig met flexibilisering van het onderwijs en Leven Lang Ontwikkelen.
Bianca Kersten MEd is opleidingsmanager van de opleiding Vastgoekdunde.Naast haar functie als opleidingsmanager is zij bezig met studentsucces en de lerende gemeenschap.
Vanuit hun achtergrond als docent kennen zij het onderwijs goed en weten ze uit ervaring welke veranderingen & vraagstukken docenten mee te maken krijgen. Met een praktische insteek proberen zij de docenten in het hoger onderwijs te boeien en te (ver)binden aan de veranderende rol van het docentschap in zogenaamde lerende gemeenschappen.
Jan Tjerk Boonstra
DIALOOGSESSIE 'HR ALS INITIATOR EN REGISSEUR VAN ORGANISATIEVERANDERING'
Jan Tjerk is principal consultant bij Human Capital Group en heeft onder meer bij Berenschot HRM, Manpower consulting, Korn Ferry en twee brancheorganisaties gewerkt. Daarnaast is hij redacteur en auteur van CHRO, ontwikkelaar en docent van masterclasses en leergangen voor HR Academy (HR-business partner, empowerment en eigen regie, modern performance management, performance en belonen en wendbaar worden met flexibele resultaatgerichte zelfsturende teams). Daarnaast is hij verbonden aan TIAS business school als Advisory Board member.
Zie beschrijving dialoogsessie
Maartje van de Mortel, Peter Horsselenberg, Patricia Brouwer en Josien Engel
DIALOOGSESSIE 'LEREN PROFESSIONALISEREN, OF PROFESSIONEEL LEREN?
Maartje van de Mortel Msc is docent HRM en docent-onderzoeker bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys. Zij is gespecialiseerd in (praktijk)vraagstukken over talentgericht werken in teams, teamontwikkeling en teamleren. Zij vertaalt graag kennis uit onderzoek naar onderwijsactiviteiten en naar tools en interventies voor HR-professionals en leidinggevenden in de praktijk. Haar eigen ervaring als HR-professional en docent vormen de basis van haar manier van werken, waarbij zij graag onderwijs, onderzoek en praktijk aan elkaar verbindt.
Drs. Peter Horsselenberg is actieonderzoeker bij het lectoraat Samenwerkende Professionals van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in (praktijk)vraagstukken over samenwerken in teams en docentprofessionalisering. Peter houdt zich bezig met hoe teams en professionals in teams zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarbij is in het bijzonder aandacht voor de condities vanuit de professional, het team en de organisatie. Samen met o.a. lector Daniel van Middelkoop werkte hij de afgelopen jaren aan een actieonderzoekmethode, genaamd Experimental Learning Labs. Hier worden de condities gecreëerd worden om het voeren van een professionele dialoog binnen teams mogelijk te maken, met als doel het handelingsvermogen van teams te stimuleren.
Dr. Patricia Brouwer is associate lector bij de lectoraten Werken in Onderwijs en Beroepsonderwijs. Zij is gespecialiseerd in (praktijk)vraagstukken over samenwerken in opleidingsteams, docentprofessionalisering en toekomstbestendig leraarschap. Patricia heeft een bijzondere belangstelling voor hoe docenten en opleidingsteams in het beroepsonderwijs zich optimaal kunnen ontwikkelen en op welke wijze de schoolorganisatie hieraan kan bijdragen. Onderwijskwaliteit en werkplezier zijn daarbij onderleggers. Samen met collega’s werkte zij de afgelopen jaren aan verschillende projecten. Zo is zij auteur van de leidraad Werken aan onderwijsverbetering op Onderwijskennis.nl, is zij expeditielid van Expeditie Lerarenagenda over toekomstbestendig leraarschap en doet zij onderzoek naar de benutting van kennis uit onderzoek.
Dr. Josien Engel is onderzoeker binnen het lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht en daarnaast werkzaam als docent bij de master Innovatie in Zorg en Welzijn en bij de opleiding verpleegkunde, waar ze actief is in ontwerp en uitvoer van Zorg Innovatie centra. Josien heeft een bijzondere belangstelling voor grensoverstijgend samenwerken in leerwerkomgevingen met als zwaartepunt projecten op het snijvlak van zorg en welzijn. Samen met collega’s is zij actief in het SIA RAAK-PRO project Teaming in de Tussenruimte (TinT), de SPRONG-groep PREVENT en het HU-brede programma HU GEZOND&WEL.
Irene Visscher-Voerman en Dick Sweitser
DIALOOGSESSIE 'HR EN LEVEN LANG ONTWIKKELEN: OPLEIDINGSAANBOD IN TRANSITIE'
Irene Visscher-Voerman is lector Innovatief en Effectief Onderwijs aan Hogeschool Saxion. In deze rol onderzoekt, ondersteunt en participeert ze in curriculum- en onderwijsvernieuwingsprojecten in het hoger onderwijs, brengt effecten in kaart en treedt ze op als adviseur voor docenten en leidinggevenden. Daarnaast is zij Academic Director van de masteropleiding Educational Leadership. Hierbij staat de thematiek centraal wat er nodig is voor duurzame inbedding van curriculuminnovatie binnen organisaties en hoe leiding te geven aan dat proces.
Dick Sweitser werkt bij de Vereniging Hogescholen als programmamanager LLO. In die rol draagt Dick bij aan het verduidelijken en creëren van de voorwaarden waaronder onze hogescholen effectief kunnen inzetten op Levenlang Ontwikkelen. Vanuit die rol was hij betrokken bij de operationalisering van de NGF aanvraag LLO-Katalysator.
Bij Saxion werkte Dick tot medio ’22 als directeur van Saxion Parttime School. Saxion Parttime School is de plaats en de manier waarop Saxion een invulling geeft aan LLO middels flexibel, modulair eigentijds leren waarmee voor werkenden mogelijkheden ontstaan om zich -in maatwerk- toe te rusten met wat in hun professionele ontwikkeling nodig is in de vorm die het beste past bij kenmerken van de lerende en hun specifieke ontwikkelvraag. Hier werd ook de basis voor FastSwitch gelegd waarmee -nu landelijk- deelnemers in aantrekkelijke maatwerktrajecten van-werk-naar-werk in een andere sector kunnen bewegen.
Anneke Vierhout
DIALOOGSESSIE 'WERK MAKEN VAN HET CENTER FOR TEACHING AND LEARNING'
Anneke Vierhout is al jaren werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam (Hva) en heeft diverse rollen en functies vervuld, met name op het gebied van kwaliteitszorg en het onderhouden van het HvA-onderwijsportfolio. Sinds mei 2023 werkt zij als programmamanager aan de doorontwikkeling van de HvA Academie, waar de HvA interne professionalisering verzorgt. Zij is één van de kartrekkers om te komen tot een Center for Teaching & Learning (CTL) in de HvA. In het beoogde CTL komen professionalisering en ontwikkeling van medewerkers, onderwijsinnovatie en kennisopbouw en kennisdeling samen.
Cees Boomaars
DIALOOGSESSIE 'PROFESSIONEEL ONTWIKKELEN IN EEN LERENDE ORGANISATIE'
Na ruim 30 jaar ervaring op het gebied van Learning & Development bij Interpolis/Achmea is Cees Boomaars sinds 2022 Adviseur Leren en Ontwikkelen bij Avans Hogeschool. Op dit moment vervult Cees binnen Avans de rol van projectleider van ‘Docentrollen Ambitie 2025’, een project dat Avans docenten helpt om het nieuwe onderwijsmodel te realiseren.