Tineke de Haan, Hogeschool Rotterdam
Werk je nog steeds vanuit huis of ben je soms ook weer op locatie aan de slag?
Ik werk nog volledig vanuit huis. Op de hogeschool werken gebeurt nog steeds mondjesmaat. Tot nu toe waren er twee locaties open voor medewerkers en studenten die echt niet thuis konden werken. Sinds vandaag zijn er zes locaties open, maar alleen voor onderwijs dat niet online kan plaatsvinden – denk aan werkplaatsen voor techniek of kunst – en voor toetsen. Zeker de medewerkers die niet direct met het onderwijs te maken hebben – daar val ik zelf ook onder – zullen nog een hele tijd thuiswerken. Dat besef begint nu wel door te dringen en vind ik soms best pijnlijk! Hoe goed we er ook een mouw aan passen met z’n allen.
Merk je nog niks van de versoepelingen van de maatregelen?
In het normale leven voel ik die wel; ook ik pak weer een terrasje! Maar op de hogeschool merk ik er in mijn eigen werk eigenlijk niets van. Alles verloopt nog online. En dat gaat met ups en downs. De ene keer lukt het allemaal heel aardig. De andere keer heb je even schoon genoeg van alle Teams- en Zoom-schermen. Dat hangt natuurlijk van meerdere factoren af: hoe druk ben je die dag? Hoe is je gemoedstoestand? Schijnt het zonnetje? Ondanks alles voel ik me gelukkig nog steeds verbonden met mijn collega’s.
Wat zijn de vooruitzichten vanaf september, als het nieuwe collegejaar start?
Dan zal nog maar een zeer beperkt deel van ons onderwijs fysiek plaatsvinden, de rest blijft online. Er komen weer duizenden nieuwe studenten aan, die maar voor een klein deel live activiteiten zullen doen. In veel kleinere groepen, van maximaal 30 studenten tegelijk. Tijdens de introductie gingen nieuwe studenten er altijd met rugzakken en tenten samen op uit. Dan stonden de entrees vól met hun spullen; ik vond dat altijd weer mooi om te zien. Ik kan me nu niet voorstellen dat dat doorgaat. Ook dat is de impact van corona.
Ik hoor dat er onder veel medewerkers, docenten in het bijzonder, sprake is van een toegenomen werkdruk en daarmee vermoeidheid
Vorige keer vertelde je dat je de vermoeidheid zag toeslaan bij sommigen. Hoe is dat nu?
Met name medewerkers met kleine kinderen die nog niet naar school of de crèche gaan, waarbij opa en oma nog niet durven of kunnen oppassen, hebben het zwaar. Maar ik hoor dat er onder heel veel medewerkers, docenten in het bijzonder, sprake is van een toegenomen werkdruk en daarmee vermoeidheid. Ze kunnen hartstikke trots zijn op de omslag die ze in korte tijd gemaakt hebben naar online onderwijs. Maar alle inspanningen die dat met zich meebrengt, heeft bij velen tot vermoeidheid of zelfs oververmoeidheid geleid. Heel begrijpelijk. En dan staat er nu alweer een nieuwe krachttoer te wachten! Namelijk: de laatste onderwijsperiode op een goede manier online verzorgen én tegelijk het nieuwe collegejaar voorbereiden.
Hoe houden jullie een vinger aan de pols wat betreft werkdruk en welzijn van medewerkers?
We gaan opnieuw een werkbelevingsonderzoek uitzetten, in een verkorte variant. Binnen één week staat die online voor iedereen. Begin dit jaar, dus nog niet zo lang geleden, vond het vorige werkbelevingsonderzoek plaats. Dit keer zoomen we extra in op vragen rondom werkdruk en mentaal welzijn. Daarna willen we een vergelijking maken tussen de data vóór en na de corona-uitbraak en op basis van de uitkomsten kijken wat we als hogeschool kunnen doen voor medewerkers of teams die extra aandacht behoeven.
We gaan opnieuw een werkbelevingsonderzoek uitzetten. Dit keer zoomen we extra in op de vragen rondom werkdruk en mentaal welzijn.
Nu hebben we al een heel breed aanbod van bijvoorbeeld online coachingstrajecten en we hebben een online vitaliteitsportaal waar ontzettend veel tips en informatie te vinden zijn. Van bewegen en sporten tot ontspannen en gezonde recepten. Aan mij de taak om daar eindeloos over te communiceren en het onder de aandacht te blijven brengen. Juist nu en óók nu iedereen eigenlijk al zo druk is… We bieden dit aan als hogeschool; maak er alsjeblieft ook gebruik van!
Wat zie je als de grootste uitdaging voor de komende tijd?
Ervoor zorgen dat mensen dit blijven volhouden, vooral mentaal. Eén opleidingsinstituut heeft een heel mooie reeks webinars ontwikkeld waar medewerkers zich op kunnen inschrijven. Naast onderwijskundige thema’s (van online onderwijs tot goed online toetsen), zijn er meerdere webinars over de mentale kant van deze coronaperiode. Hoe behoud je je veerkracht? Hoe behoud je het vertrouwen dat het goed gaat komen? Hoe ga je om met de combinatie van werk en ouderschap? En met stress, en het gevoel dat je werk nooit af is? Als dit goed werkt, hopen we er ook mee verder te gaan binnen andere instituten.
We hebben nu al een heel breed aanbod van bijvoorbeeld online coachstrajecten en een online vitaliteitsportaal met tips en informatie.
Binnen het onderwijs zullen we ons voortdurend moeten blijven aanpassen. In een supermarkt kun je – even heel plat gezegd – een goede route uitzetten, plastic schermen ophangen, de regels communiceren en dan loopt het wel. Wij hebben steeds weer te maken met nieuwe studenten, nieuwe lessen en modules… je moet je dus blijven ontwikkelen. Zeker nu.