Aansturing en beoordeling van prestaties
Thema 1 bij 'Leiderschap bij hybride teams'
Meer informatie
Outputgericht aansturen
In de onderwijsomgeving is de (team)leider meestal de ‘meewerkend voorman/vrouw’, bijvoorbeeld de teamleider van een docententeam of de lector van een onderzoeksteam. Het inspireren en begeleiden van teamleden, zowel qua inhoud van het werk als op het relationele vlak, is lastig als je elkaar minder ontmoet.
Het hybride aansturen en dirigeren van een team vraagt om een andere mindset. In een hybride omgeving is het belangrijk om op het proces en resultaat te sturen, in plaats van op aanwezigheid en inzet van teamleden. Dit, omdat de voortgang op de doelen van het team sterker centraal komt te staan en er op meerdere plekken wordt gewerkt. Dit wordt ook wel ‘outputgericht’ aansturen genoemd.
Aansturen vanuit vertrouwen
Outputgericht aansturen werkt alleen als de teamleider de leden vertrouwen geeft en de ruimte biedt om de taak of het project naar eigen inzicht vorm te geven en uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een communicatieteam dat zelf een communicatieplan maakt voor het werven van studenten, of een docententeam dat het vak zelf vormgeeft.
De leider moet de controle op de inzet en inhoud uit handen ‘durven’ te geven en naar het team het vertrouwen uitspreken dat zij de klus kunnen klaren. De leider houdt zicht op het proces en bewaakt dat het resultaat en de kwaliteit van het werk in lijn zijn met de gestelde opdracht.
Afstemming tussen hybride leider en team
De afstemming tussen de hybride leider en het team gaat met name over de voortgang en over het resultaat van de opdracht. De leider geeft daarbij een update van hoe de opdracht samenhangt met de andere opdrachten, bijvoorbeeld het herontwerp van een vak binnen de doorontwikkeling van de opleiding. Dit zorgt ervoor dat de teamleden ook het grotere geheel rondom de teamdoelstelling blijven zien.
Taken concreet definieren
Bij outputgerichte sturing is het belangrijk dat de taken concreet gedefinieerd zijn: vooraf bepalen de teamleider en teamleden hoe het resultaat beoordeeld wordt. Bijvoorbeeld; waar moet het nieuwe communicatieplan aan voldoen en wanneer is het geslaagd?