Factor 3: De teamkenmerken (optioneel)
Meer informatie
De belangrijkste teamkenmerken
Het meewegen van de teamkenmerken heeft als voordeel dat er nog een betere hybride balans ontstaat. Het nadeel is dat de puzzel vaak nog complexer wordt. Onderstaand worden zes belangrijke teamkenmerken genoemd:
- samenwerking en afstemming
- besluitvorming
- kennisdeling
- doel(en) realiseren
- ontwikkelingen signaleren en interpreteren
- sociaal contact en welzijn
Kenmerken verschillen per team
Er bestaan verschillen tussen teams wat betreft welk kenmerk het meest belangrijk is. Voor teams die samen complexe problemen moeten oplossen, bijvoorbeeld in het geval van de directie of een ontwikkelteam, is het gezamenlijk leervermogen van groot belang. In dat geval moet er in de gekozen hybride werkvorm veel ruimte bestaan om kennis te delen en samen te brainstormen. Voor een communicatieteam is dit meestal minder relevant. Voor hen is het belangrijker een werkvorm te kiezen met heel veel afstemmingsmogelijkheden, zodat ze ‘korte lijntjes’ houden wat betreft snel berichten plaatsen op intranet of in de nieuwsbrieven.