Praatplaat
Dialoogsessie 'De veranderende rol van docent-onderzoekers in een lerende gemeenschap'
Terug naar
De dialoogsessie in het kort
In regionale samenwerkingsverbanden wordt samengewerkt met instellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven om complexe praktijkvraagstukken aan te pakken. Deze samenwerking richt zich op drie aspecten: het stimuleren van innovatie van de beroepspraktijk, de ontwikkeling van de regio en de kwaliteit van het onderwijs. Om een maximale impact te realiseren voor deze complexe praktijkvraagstukken, vraagt dit om een andere rol van docent-onderzoekers en het onderwijs. Het onderwijs wil voldoende aandacht besteden aan zowel de medewerker als de student, de didactiek en de regio. Dit brengt echter uitdagingen met zich mee en creëert een spanningsveld.
Wat is er nodig voor alle betrokken partijen om succesvol te kunnen leren in deze samenwerkingsverbanden en wat vraagt dit van onze human resources? Hoe kunnen we samen synergie creëren en komen tot een continu proces van leren en verbeteren in een zogenaamde lerende gemeenschap? Tijdens deze dialoogsessie gingen André Johan Visscher en Bianca Kersten in op best practices, samenwerkingsverbanden en ervaringsverhalen.