Stuurkracht
Onderzoek naar de innovatiekracht van docententeams in het hbo
Waarom dit onderzoek?
Het hbo barst van ideeën, maar vernieuwing blijft vaak tijdelijk. Onderwijsteams vormen het hart van het hbo. Zij geven dagelijks vorm aan vernieuwing in de praktijk. Hun stuurkracht, het samenspel van innovatief vermogen en collectief eigenaarschap, bepaalt of een idee tijdelijk blijft of duurzaam beklijft. Die stuurkracht staat echter onder druk. In veel hogescholen botsen bevlogenheid en vernieuwing met de dagelijkse realiteit van werkdruk, systemen en structuren. Met dit onderzoek willen we inzicht krijgen in hoe teams hun stuurkracht kunnen versterken én welke organisatiecondities dat mogelijk maken. Het uiteindelijke doel is een praktisch instrument te ontwikkelen waarmee onderwijsteams zelf hun stuurkracht kunnen vergroten.
Wat houdt het project in?
Het onderzoeksproject bestaat uit vier fases:
- Literatuurstudie
Wat weten we al over stuurkracht en organisatiecondities? - Casestudies bij hogescholen
Verdiepend onderzoek naar hoe teams vernieuwen en samenwerken in hun organisatiecontext. - Ontwikkeling & beproeving van een prototype
Ontwikkelen van een praktisch hulpmiddel waarmee teams hun stuurkracht kunnen onderzoeken en versterken. - Definitieve versie & kennisdeling
Een beproefd instrument en concrete aanbevelingen voor teams, leidinggevenden en beleidsmakers.
Wat vragen we van deelnemende teams?
Deelname houdt in:
- Tijd en ruimte maken voor interviews, observaties en reflectiesessies.
- Betrokkenheid van het team én de direct leidinggevende.
- Bereidheid om inzichten te delen met andere deelnemende hogescholen.
Wat levert deelname op?
Deelnemen vraagt om inzet, maar levert waardevolle kennis en praktische inzichten op.
Voor onderwijsteams:
- Een heldere spiegel op jullie manier van samenwerken en vernieuwen.
- Inzicht in de eigen stuurkracht en hoe die te versterken.
- Concrete handvatten om innovaties duurzaam te verankeren in de organisatie.
Voor hogescholen:
- Inzicht in condities die innovatie stimuleren of juist belemmeren.
- Praktische aanbevelingen voor beleid en teamondersteuning.
- Deelname aan een lerend netwerk van hogescholen en onderzoekers.
Wie kan meedoen?
Wij zoeken zes docententeams die mee willen doen. Bij meer aanmeldingen maken we een selectie op basis van variatie in grootte en type hogescholen, zodat we een representatief beeld krijgen van de sector.
Planning
Het onderzoeksproject loopt van 2025 tot 2027. Teams kunnen zich tot uiterlijk 1 december 2025 aanmelden. Het eerste deel van het onderzoek in de hogeschoolteams start in januari 2026.
Wie voert het onderzoek uit?
Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Zestor samen met het lectoraat Organiseren van Verandering in het Onderwijs van de Hogeschool Utrecht en Samen Verandering Creëren . Vanuit het lectoraat zijn Remco Coppoolse en Lydia Schaap betrokken bij dit onderzoek.
Meedoen en/of meer info?
Wil je met jouw team bijdragen aan dit onderzoek en profiteren van de inzichten die het oplevert voor jouw team? Neem dan contact op met: