Teamportret Appel

Teamportret Samen leren in het hbo

Header image
Team Appel is recent gevormd, maar de teamleden kennen elkaar al lang en hebben in verschillende andere samenstellingen eerder samengewerkt. Het opleidingsmanagement wordt vanwege de beperkte omvang van de opleiding gedeeld met een aanverwante opleiding. De opleiding waarvoor het team verantwoordelijk is, is kleinschalig en beoordeeld als topopleiding. De opleiding is sterk in verandering als gevolg van een reorganisatie.

Teamsamenstelling

Team Appel is een klein hbo-docententeam van 6 docenten, allen met veel ervaring in het vakgebied en bij de opleiding. Deze hbo-docenten zijn gemiddeld 12 jaar werkzaam bij de opleiding, variërend van 8 tot 25 jaar. De gemiddelde werktijdfactor in dit team is 0.65, variërend van 0.2 fte tot 1.0 fte.

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

De vraagstukken die spelen, zijn actueel en urgent voor het team en de ambitie om hierop gezamenlijk te leren wordt collectief gevoeld. De ambitie wordt ook expliciet gezamenlijk geformuleerd en er is een sterke verbinding tussen de onderwijsvisie van de individuele teamleden en het team als geheel.

De leervraag van het team concentreert zich rond het opgaan van de opleiding in een brede basisopleiding van meerdere opleidingen en de consequenties daarvan voor de eigen identiteit en de studenteninstroom. Veel teamleden vinden de structuurverandering spannend en zien het als een bedreiging voor de identiteit van de opleiding.

De facilitering en ruimte die direct leidinggevenden geven, wordt gewaardeerd. Opvallend is dat HR op grote afstand van het team staat en dat ook het management van de faculteit en andere afdelingen (zoals communicatie) als weinig toenaderbaar worden ervaren. Met name HR kan voor het team een sparringpartner zijn rondom de professionaliseringsvraagstukken die zich voordoen. 

Leervraag team Appel

Hoe kunnen we in deze sterk veranderende context in de organisatie, met het opgaan van de opleiding in een bredere opleiding, onze identiteit behouden? En, hoe kunnen we als kleinste opleiding binnen het nieuwe onderwijsconcept ervoor zorgen dat we ook in de nieuwe organisatievorm ‘genoeg’ studenten in ons vakgebied opleiden?
Welke verandering wil het team realiseren?

Met het wegvallen van de oude structuur hebben de docenten zich verenigd in een professionele leergemeenschap. Er is veel betrokkenheid in het team voor de ambitie van de professionele leergemeenschap

Er doemen gedurende het werken aan de leervraag en invulling van de professionele leergemeenschap nieuwe leervragen op. Een vraag is of het team voldoende vooruitkijkt en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. En wat dit betekent voor de professionalisering in teamverband, ook in relatie met de verdeling van rollen en taken in het team. Hier ligt een kans voor het team, om te kijken of het team met elkaar het gesprek kan voeren over benodigde professionalisering en bijvoorbeeld tot een teamontwikkelplan kan komen. 

Aan de slag!

In team Appel zetten de teamleden in op twee acties.

  • Missie en visie
    Het team ging allereerst aan de slag met het uitwerken van een missie en visie. Waar staat de opleiding voor in de veranderde context waarin het onderwijs de komende jaren wordt gegeven? Dit zorgde voor een explicitering van uitgangspunten en een meer gezamenlijk startpunt van waaruit het team kan werken. Het team presenteerde en besprak de uitkomsten met de docenten van de opleiding uit andere teams en met het managementteam.
  • Professionele leergemeenschap
    Die tweede actie betrof het uitwerken van doelstellingen en een set van activiteiten voor het gezamenlijk leren in de beoogde professionele leergemeenschap. Het team werkte verschillende activiteitsgebieden uit, met daarin doelstellingen, beoogde activiteiten en benodigde middelen. Ook deze opbrengst werd gedeeld met de collega’s in andere teams uit de opleiding en met het managementteam.
Wat heeft het (tot nu toe) opgeleverd?

Het leverde team Appel een structuur, inzicht in waar ze staan als team en het gaf opties voor de verdere ontwikkeling van de professionele leergemeenschap. Concreet is een opzet van een teamontwikkelplan gemaakt en deze is besproken met het opleidingsmanagement. Ook is daar de rol van de professionele leergemeenschap aan bod gekomen. Kortom, de interventies hebben het mede mogelijk gemaakt dat het team meer als gesprekspartner van het opleidingsmanagement ging optreden.