Teamportret Bloem

Teamportret Samen leren in het hbo

Header image
De opleiding waarvoor team Bloem verantwoordelijk is, is beoordeeld als topopleiding. Toch vormt voldoende instroom van studenten een prangende kwestie voor dit team. Vanwege stageproblematiek hanteert de opleiding namelijk een verplichte numerus fixus. Landelijk bestaan er in totaal drie gelijksoortige opleidingen.

Teamsamenstelling

Team Bloem is een hbo-docententeam van 15 docenten, waarvan 5 docenten nieuw zijn in het team. Deze docenten zijn op het moment van dataverzameling gemiddeld 7 jaar werkzaam in het hbo, variërend van enkele maanden tot 30 jaar. Gemiddeld zijn deze hbo-docenten rond de 2,5 jaar werkzaam in het team, hier ook sterk variërend van 3 maanden tot 11 jaar. De gemiddelde werktijdfactor is 0.7, variërend van 0.4 fte tot 1.0 fte.

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

Team Bloem is gepositioneerd in een onderwijsinstituut van een hogeschool waar recent hogeschoolbrede kaders geformuleerd zijn, gericht op professionalisering in teamverband.

De condities voor teamleren zijn grotendeels aanwezig op het niveau van het individu, het team en de organisatie. Op verschillende niveaus zijn structuren gecreëerd om inzichten en geleerde lessen vast te houden en opbrengsten te borgen. Hoewel er binnen team Bloem activiteiten worden gepland voor teamleren, vinden veel activiteiten ongepland plaats en tijdens de uitvoering van het werk.  Een blijvend aandachtspunt van het team is vernieuwen terwijl de winkel openblijft. Het lijkt erop alsof team Bloem een tijdelijke balans heeft gevonden, door voort te bouwen op wat er al is en stap voor stap te ontwikkelen en niet alle routine te verlaten. De uitdaging is om deze balans te blijven bewaken. Ook het reflecteren op waar het team staat en naar toe wil is een punt van aandacht. Dit lijkt nu voornamelijk in subgroepen plaats te vinden en nog niet altijd in het team als geheel.

Er is vanuit het team waardering voor de facilitering en ruimte die leidinggevenden geven. Opvallend is dat HR op afstand van het team staat. Hierbij lijkt te gelden ‘out of sight out of mind’. Een grotere zichtbaarheid en rolverheldering van dienst HR en/of een dialoog over mogelijke ondersteuning van het team bij het realiseren van de ambities, is gewenst. Ook de inbreng van externe expertise ten aanzien van projectmatig werken en onderwijsontwikkeling wordt als zeer positief ervaren. Een aandachtspunt is het aanhalen van de banden met de interne academie en andere relevante stakeholders binnen en buiten de hogeschool.

Leervraag team Bloem

Wat is programmatisch toetsen en hoe geven we dit als team vorm?

Welke verandering wil het team realiseren?

De leervraag van het team concentreert zich rond het onderwijsconcept programmatisch toetsen, maar daarbinnen worden verschillende accenten gelegd. Veel teamleden vinden de veranderende rol van de docent hierin spannend. Bijvoorbeeld het begeleiden van leerteamleren of op een nieuwe manier feedback geven aan studenten. Ook is de leervraag continue in beweging doordat het team gestaag aan de implementatie van het onderwijsconcept programmatisch toetsen werkt. Er doemen gedurende het werken aan de leervraag nieuwe leervragen op. Een vraag is of het team voldoende vooruitkijkt en anticipeert op deze leervragen en wat dit betekent voor de professionalisering in teamverband, ook in relatie met de verdeling van rollen en taken in het team.

Opvallend op het niveau van het team is dat systemen als belemmerend worden gezien. Hoewel de hogeschool het concept programmatisch toetsen omarmt, lijkt het team last te hebben van de wet van de remmende voorsprong. Dit uit zich ook in het zoeken van ondersteuning bij externen en in tweede instantie bij de interne academie van de hogeschool zelf.

Wat heeft het (tot nu toe) opgeleverd?

De opbrengsten zijn vooral op het vlak van onderwijsverbetering gerealiseerd en iets minder op het vlak van het team als eenheid. Wellicht speelt mee dat het team recent van samenstelling is gewisseld.

Synergie in het onderwijs lijkt voldoende te zijn gerealiseerd. De teamidentiteit (wie zijn we en waar zijn we van) behoeft nog wel aandacht.