Teamportret Maan

Teamportret Samen leren in het hbo

Header image
Team Maan is recent gevormd, maar de teamleden kennen elkaar echter al lang en hebben in verschillende andere samenstellingen eerder samengewerkt. Het opleidingsmanagement wordt vanwege de beperkte omvang van de opleiding gedeeld met een aanverwante opleiding. De opleiding waarvoor het team verantwoordelijk is, is kleinschalig en beoordeeld als topopleiding. De opleiding is sterk in verandering als gevolg van een reorganisatie.

Teamsamenstelling

Team Maan bestaat uit 28 teamleden en is groeiende. Binnen dit hbo docententeam is er een stabiele kern van 16 hbo-docenten die een gezamenlijke opdracht heeft. Deze docenten zijn op het moment van dataverzameling gemiddeld 5 jaar werkzaam in het hbo, variërend van 1 tot 14 jaar. Gemiddeld zijn deze hbo-docenten 5 jaar werkzaam in het team, variërend van 2 maanden tot 7 jaar. De gemiddelde werktijdfactor in dit team is 0,8 fte, variërend van 0,6 tot 1 fte.

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

De opleiding is van instituut en standplaats verhuisd en heeft een nieuwe focus gekregen. Het team werkt aan de connectie binnen dit nieuwe instituut, maar ook binnen de hele hogeschool en de regio. Dit geldt zowel voor de inhoud van het curriculum als voor de positionering van onderzoek.

Team Maan is een groot en groeiend team en heeft een aantal kenmerken van een beginnend team. Er zijn hele kundige teamleden die allemaal hard werken en elkaar willen helpen. De sfeer is goed en er heerst een gevoel van grote veiligheid, toch is er van een echte ‘teamidentiteit’ (nog) geen sprake.

Leervraag team Maan

Hoe kunnen we als team omgaan met complexe en omvangrijke curriculumontwikkeling? Want je hebt elkaar nodig en je komt jezelf tegen in die samenwerking. Oftewel, hoe kunnen we als team (beter) omgaan met de onderwijsvernieuwingen?
Welke verandering wil het team realiseren?

De leervraag van team Maan is impliciet, maar geen echt expliciete, gedragen leervraag. Van ‘teamleeractiviteiten’ lijkt nog geen sprake. De wens tot meer aandacht voor het team en teamontwikkeling wordt door sommigen uitgesproken. Anderen vinden het juist prettig om als individu te opereren.

Een heel belangrijk beïnvloedend aspect is de werkdruk en gebrek aan tijd. Dit is mede het gevolg van een personeelstekort.

Een aantal processen, zoals inzet en taakverdeling, wordt als grotendeels top-down aangestuurd ervaren. Dat maakt dat lijkt dat aan een aantal voorwaarden voor samenwerking en teamleren nog niet wordt voldaan. Er is op dit gebied nog groei mogelijk.

Wat heeft het (tot nu toe) opgeleverd?

Voor het ondernemen van verdere stappen en eventuele ontwikkeling op gebied van samenwerken en teamleren, lijkt een eerste focus op de input kant logisch: een expliciete gezamenlijke, gedragen leervraag en bevorderende condities. Dit kan bijvoorbeeld door eerst toe te werken naar gedeelde doelen en cohesie, om dan vervolgens vanuit het teamdoel een gezamenlijke leervraag te formuleren.