Teamportret Peer

Teamportret Samen leren in het hbo

Header image
De opleiding waarbinnen team Peer opereert staat binnen de hogeschool bekend als vernieuwend. Er is een groeiende instroom van studenten. Het team is binnen deze opleiding verantwoordelijk voor de afstudeerfase. Recent is binnen de opleiding besloten om de afstudeerfase fundamenteel te herzien en het team speelde in deze herziening een belangrijke rol.

Teamsamenstelling

Team Peer is een klein hbo-docententeam van 5 docenten, die sinds twee jaar samenwerken in de huidige samenstelling. Deze docenten zijn op het moment van dataverzameling gemiddeld 11 jaar werkzaam in het hbo, variërend van
8 tot 18 jaar. Het team vormt een commissie binnen de opleiding en kent een beperkte inzet voor het werk in dit team, met gemiddeld 0.17 fte, variërend van 0.1 tot 0.2 fte. De samenstelling en taak van dit team is twee jaar geleden
herzien en het team kent een mix van korter en langer zittende teamleden.

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

De ontstaansgeschiedenis van het team zorgt voor verschillende perspectieven op de ambitie en de leervraag en de manier waarop daar invulling aan moet worden gegeven. De ad hoc manier van werken en het gebrek aan structuur zit het gezamenlijk leren regelmatig in de weg. Vanuit de organisatie lijken kaders en facilitering slechts beperkt aanwezig.

Team Peer heeft moeite om te werken vanuit lange-termijndoelen en ervaart ook hier weinig tijd en ruimte om hierover met elkaar de dialoog te voeren. De opdracht om het nieuwe afstuderen te laten ontwikkelen en uitvoeren door het team is verstrekt door het management. Er is veel betrokkenheid in het afstudeerteam voor deze ambitie, maar er lijkt onvoldoende rekening gehouden met de afbouw van het oude afstuderen en de invloed die andere stakeholders zoals een examencommissie en de afstudeerdocenten hebben op het invullen deze opdracht. De facilitering en ruimte vanuit de organisatie, wordt door het team als ‘te weinig’ ervaren. Wel wordt erkend en gewaardeerd dat het management tijd uittrekt voor gesprekken met het team.

Opvallend is dat HR op grote afstand van het team staat en meer een operationele rol heeft bij de opleiding. HR kan voor het team een sparringpartner zijn bij professionaliseringsvraagstukken, die zich voordoen rond de veranderende rol van de docent.

Leervraag Team Peer

Hoe kunnen wij als team zelf effectiever samenwerken? En hoe kunnen wij effectief samenwerken met de stakeholders van ons team?
Welke verandering wil het team realiseren?

De leervraag van het team concentreert zich rond het effectief samenwerken als afstudeercommissie. Dit hangt samen met de verantwoordelijkheid voor de afbouw van het ‘oude afstuderen’ en het implementeren van het ‘nieuwe afstuderen’. Binnen het afstudeerteam worden verschillende accenten gelegd in deze leervraag, mede afhankelijk van het teamlid en diens expertise en ‘concerns’. De leervraag en de accenten daarbinnen veranderen ook omdat de situatie van het team continu in beweging is. Er ontstaan geregeld nieuwe (accenten binnen de) leervragen die deels gaan over onderwijsontwikkeling en deels over stakeholdermanagement. Het team lijkt te zoeken naar de kaders en zeggenschap waarbinnen het opereert, de manier waarop stakeholders betrokken worden en wat dit betekent voor de manier van werken en leren in het team.

Op dit moment vinden nog steeds veel activiteiten reactief plaats en is er voor teamleren beperkt ruimte en aandacht. Een aanbeveling is om meer aandacht te geven aan de condities vanuit de organisatie en hierover te onderhandelen voordat men in de uitvoering schiet. Daarbij hoort ook een goede samenwerking met stakeholders bij het afstuderen. Een manier om hier invulling aan te geven is om met elkaar het gesprek te voeren over wat nodig is om met elkaar te werken aan de collectieve leervraag en dat te concretiseren in een teamontwikkelplan.

Wat heeft het (tot nu toe) opgeleverd?

Binnen team Peer vindt teamleren met name plaats door met elkaar te delen en te reflecteren. Dit heeft de afgelopen tijd ook geleid tot verbeteringen in de werkrelatie met diverse stakeholders. Daarnaast leidde onderlinge reflectie op consensus over het belang van vastleggen van inzichten en een structuur te vinden voor het werken in het team. Ook is het belang van de onderlinge werkrelatie en het verwoorden daarvan erkend. Daarnaast lijkt er bewustwording over de noodzaak van gezamenlijke agendavorming met betrekking tot de leervraag en het betrekken van stakeholders daarbij.

Het team is kritisch en legt de lat voor zichzelf hoog. Regelmatig tijd maken voor reflectie op waar het team staat en naar toe wil kan het team helpen om de leervraag op de agenda te houden en waar nodig aan te passen.