Teamportret Zon

Teamportret Samen leren in het hbo

Header image
De opleiding van team Zon is een pilot binnen een nieuw programma. De opdracht waar dit programma voor staat, is om voor studenten de doorstroom en keuzemogelijkheden over het gehele educatieve domein te vergroten. Team Zon is aan het werk met de pilot die het verst is doorontwikkeld en waarvan inmiddels het derde jaar van uitvoering is gestart.

Teamsamenstelling

Team Zon is een klein hbo-docententeam van 8 docenten. Vier teamleden van een opleiding en vier teamleden van een andere opleiding, die gezamenlijk een nieuwe opleiding vormgeven. Deze docenten zijn op het moment van dataverzameling gemiddeld 15 jaar werkzaam in het hbo, variërend van 8 tot 18 jaar. Gemiddeld zijn deze hbo-docenten rond de 2,5 jaar werkzaam in het team, variërend van 8 maanden tot 3 jaar. De gemiddelde werktijdfactor in dit team is 0.55, variërend van 0.3 fte tot 0.8 fte.

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

In team Zon is er veel sprake van 'learning by doing'. Er wordt minder structureel nagedacht en gesproken over professionalisering en teamleren. De wens om samen te leren en te professionaliseren is sterk aanwezig. Het team is echter zoekende hoe dat samen het beste vorm te geven.

Het team heeft zelf ideeën hoe de nodige randvoorwaarden en condities voor de samenwerking en het teamleren verbetert kunnen worden en heeft hier ook zelf al stappen in gezet. Een belangrijke gerealiseerde voorwaarde is dat er tijd met het gehele team is ingericht om te overleggen en daadwerkelijk samen aan taken te werken. Deze tijd samen is een belangrijke stimulerende factor in het teamleren.

Ondersteuning op het leren en professionaliseren vanuit de leer-werkomgeving lijkt nauwelijks aanwezig te zijn. Het team heeft veel diverse stakeholders. Het team lijkt van deze stakeholders afhankelijk te zijn voor kaders en besluitvorming. Er vindt afstemming en dialoog plaats met name gericht op besluitvorming en minder op (ondersteuning bij het) teamleren en de teamontwikkeling. Hier ligt mogelijk een kans om met stakeholders te spreken over benodigde ondersteuning en facilitering.

Leervraag team Zon

Hoe kunnen wij gaan werken volgens onze nieuwe onderwijsvisie?
Welke verandering wil het team realiseren?

Gedurende de diagnosefase werd helder dat de door team Zon geformuleerde complexe leervraag uit een groot aantal deelaspecten bestaat. Tijdens een teambijeenkomst heeft het team in kaart gebracht welke deelaspecten dit zijn, deze geprioriteerd en vertaald naar drie leerthema’s, waar ze qua teamprofessionalisering met elkaar in het studiejaar de focus op willen leggen:

  • Visie op leren en opleiding – spreken en leven als basisteam
  • Interbeoordelaars - betrouwbaarheid vergroten
  • Leefgemeenschappen creëren (studenten, docenten)
Aan de slag!

Team Zon ging met drie acties aan de slag:

  • Visie op leren en opleiding – spreken en leven als basisteam
    De eerste actie was met elkaar in gesprek gaan over het document, waarin de visie op leren en de opleiding staat beschreven. En samen te komen tot een vereenvoudigde versie. Het team hoopte dat zij hiermee meer dezelfde taal gaan spreken en dat zij als team de visie meer gaan doorleven.
  • Interbeoordelaars - betrouwbaarheid vergroten
    Een tweede actie was gericht op het structureel agenderen van toetsing en het gezamenlijk ontwikkelen van een passende assessor-handleiding. Ook hiermee beoogde het team meer dezelfde taal te gaan spreken en op één lijn te komen ten aanzien van hun visie op toetsing.
  • Leefgemeenschappen creëren
    De derde actie was om iedere onderwijsperiode iets te organiseren met en voor de studenten en docenten. Om zo leergemeenschappen te creëren, waarin ontmoeting tussen en aandacht voor de student centraal staat.
Wat heeft het (tot nu toe) opgeleverd?

Team Zon leerde al veel samen door met elkaar te sparren, af te stemmen, beelden te delen, maar heeft deze activiteiten nu heel bewust gericht op de drie gedefinieerde leerthema’s. Niet alleen erover praten en discussiëren (bijvoorbeeld visie bespreken), maar ook samen doen (onder andere portfolio’s beoordelen) en het samen uitwerken (bijvoorbeeld assessor handleiding ontwikkelen).

Team Zon is ook meer gaan inzetten op boundary crossing (leren met anderen buiten het team). Zo lijkt er meer afstemming te zijn over visie op onderwijs en toetsing met bijvoorbeeld de curriculumcommissie en examencommissie. Tegelijkertijd zit hier ook nog een aandachtspunt, om beide curriculumcommissies goed aangehaakt te krijgen.

De grote winst van team Zon is dat het team nu meer tijd neemt voor reflectie. Niet alleen ten aanzien van prioritering van focuspunten, maar ook ten aanzien van de samenwerking. Een teamlid:

Ook het feit dat we iedere keer stilstaan bij: hoe werken we nu samen? Wat vinden we nu belangrijk? Hoe zitten we erbij? Successen proberen te vieren, dat doen we nog steeds te weinig, maar we doen het ook maar wel.