Factor 2: Voorkeuren van de teamleden
Meer informatie
Individuele behoeften en prioriteiten
Het is belangrijk om rekening te houden met de individuele behoeften en prioriteiten, omdat die veelal van persoon tot persoon verschillen. Denk bijvoorbeeld aan verschillen wat betreft de thuissituatie, reistijd naar het werk en iemands persoonlijkheid (extravert of introvert). De complexiteit bestaat eruit dat binnen een team veelal veel verschillende voorkeuren bestaan qua werkbehoeftes. Bijvoorbeeld bepaalde taken juist thuis willen uitvoeren die anderen graag op de campus doen, of teamleden die elkaar ‘live’ even willen zien en bijpraten versus teamleden die snel willen afstemmen via Teams of Zoom.
De gemene deler
Voor de teamleden moet duidelijk zijn dat niet met alle behoeften rekening kan worden gehouden. Het team is een optelsom van individuen die gezamenlijk tot een hybride werkvorm moeten komen. Het advies is daarom om tot een ‘gemene’ deler te komen. Bijvoorbeeld; omdat het merendeel op de campus wil vergaderen en zeven van de negen teamleden maandag graag op de campus werken, wordt op maandag de fysieke vergadering gepland. Van de gemene deler wordt dan alleen afgeweken als er sprake is van noodzaak, bijvoorbeeld als een teamlid op maandag een mantelzorgtaak heeft.