Inzetplanning startende docenten

Header image
Wat is er nodig voor een effectieve inzetplanning voor startende docenten in het hbo? Zestor start in november 2024 met het project Inzetplanning startende docenten. In samenwerking met andere hogescholen krijgt jouw hogeschool de kans om onder begeleiding kritisch naar de eigen processen en routines te kijken. Samen ontwikkelen we een op maat gemaakt instrument, dat de inzetplanning van startende docenten in het hbo naar een hoger niveau tilt. Zes hogescholen kunnen meedoen. Doet jouw hogeschool ook mee?

Waarom dit project?

In 2022 deden we onderzoek naar de begeleiding van startende docenten in het hbo. Eén van de bevindingen uit dit onderzoek is het belang van een goede inzetplanning. Piekbelasting en onvoldoende afgestemde taken, zoals taken die niet optimaal zijn afgestemd op de kwaliteiten en expertise van de starter, kunnen leiden tot overbelasting en vroegtijdige uitval. Deelname aan dit traject biedt de hogeschool een unieke kans om niet alleen bestaande processen te verbeteren, maar ook actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een effectief instrument voor de inzetplanning van startende docenten in het hbo.

Wat kun je verwachten?

  • Kwalitatief onderzoek
    In deze eerste fase worden door ons interviews uitgevoerd met startende docenten om de knelpunten in de inzetplanning vanuit hun perspectief te verkennen. Deze inzichten vormen de basis voor een goed begrip van de problematiek. Met deze input kan de werkgroep aan de slag.  

  • Ontwerpgerichte aanpak
    In twee fysieke interactieve workshops werk je vervolgens samen met collega’s van de deelnemende hogescholen aan het ontwerpen en testen van een effectief instrument. Tijdens deze workshops toetsen we zorgpunten en definiëren we een oplossingsrichting die in een prototype wordt uitgewerkt. De deelnemende hogescholen testen vervolgens dit prototype in de periode die volgt.

  • Gezamenlijke evaluatie
    We sluiten het traject af met een online evaluatie, waarin we samen met de deelnemers de opgedane inzichten bespreken en de toepasbaarheid van het ontwikkelde instrument beoordelen. 

Wat verwachten we van deelnemende hogescholen?  

 
    • Urgentie 
      Hogescholen die meedoen, zien verbeternoodzaak in de inzetplanning voor de allereerste periode na de indiensttreding van de docent. Ze hebben behoefte aan nader inzicht in de (samenhang tussen de) activiteiten van alle betrokken actoren bij de inzetplanning van startende docenten binnen de hogeschool. Ze streven naar een situatie waarin de taken goed aansluiten op de ervaring en kwaliteiten van de startende docent. Ze willen beter anticiperen op de piekbelasting om zo de startende docent voldoende ruimte te geven voor inwerken en bezinning. Ze willen direct oefenen met verbeteringen en de effecten van deze verbeteringen goed monitoren. En, ze willen leren van en mét andere hogescholen. 
    • Werkgroep
      We stellen een werkgroep samen die bestaat uit één of twee betrokkenen per deelnemende hogeschool. Dit zijn professionals die verantwoordelijk zijn voor het maken van een inzetplanning binnen de eigen hogeschool. Dat zijn meestal de direct leidinggevenden van starters, maar ook personeelsadviseurs en inwerkbuddy’s zijn welkom.  

    • Commitment

      Als hogeschool lever je een actieve bijdrage aan het project en neem je deel aan beide fysieke workshops in Den Bosch. Je creëert mogelijkheden in je hogeschool om het prototype een aantal keren te kunnen testen en je neemt deel aan de online evaluatiebijeenkomst. 

  • Mix van hogescholen

    We streven naar een mix van hogescholen, die gezamenlijk een dwarsdoorsnede vormen van de sector in termen van omvang en regio.

Professionele ondersteuning

De uitvoering van het project is in handen van CINOP, een bureau dat beschikt over ruime expertise in de onderwijssector op het gebied van inductie en het werken volgens de uitgangspunten van design thinking. CINOP begeleidt de workshops, ontwerpt samen met Zestor en deelnemers het instrument en leidt de evaluatiesessie. 

Aanmelden of meer weten?  

Neem contact op met Eske Bron voor meer informatie of om je aan te melden. Aanmelden kan vóór 15 oktober 2024.