Over hybride werkvormen

Ideeën en good practices op weg naar hybride werken

 

Voorbeelden van hybride werkvormen

Helaas bestaat voor het invoeren van een gedegen en gedragen hybride werkvorm geen one size fits all oplossing (Oosting & Boné, 2020) die toepasbaar is op alle opleidingen en stafafdelingen. Daarom is het kiezen van een geschikte hybride werkvorm een moeilijke opgave. Er moet worden nagedacht over werk-technische zaken, bijvoorbeeld voor welke taken we naar de campus gaan en wat dat betekent voor de inrichting van de campus.

Er komen ook een aantal meer abstracte maar ook belangrijke zaken aan de orde. Bijvoorbeeld: welke hybride werkvorm past bij de visie van het onderwijs? En: hoe houden we als team, afdeling of opleiding verbinding met elkaar en welke vorm van leiderschap past daarbij?

Een aantal voorbeelden van hybride werkvormen die in de praktijk worden toegepast staan hieronder beschreven:

  • norm aanhouden
    het team spreekt af de helft van de werktijd op de campus en de helft vanuit huis te werken. De leden kiezen zelf welke taak ze waar uitvoeren.
  • alleen naar de campus voor lesgeven en vergaderingen
    de teamleden gaan wekelijks naar kantoor voor een vergadering en een project waar zij samen aan werken.
  • dezelfde dagen naar de campus
    de teamleden werken op dinsdagmiddag en donderdag op kantoor.
  • naar de campus in bepaalde rol
    de teamleden die projectleider zijn werken samen twee middagen op kantoor.
  • naar de campus indien vereist
    de teamleden komen naar kantoor als zij in de praktijkruimte lesgeven of onderzoek doen in het lab.
  • naar de campus met leerbehoefte
    de teamleden werken het eerste jaar van hun aanstelling vier dagen op kantoor.