Stap 3 - Bepaal een geschikte hybride werkvorm
De hybride dialoog
In de vorige stap werden de belangrijkste kaders en behoeften opgehaald waar het team zich toe heeft te verhouden. Dit bepaalt de bewegingsvrijheid waarbinnen het team zelf hybride keuzes en afspraken kan maken wat betreft de meest passende hybride werkvorm. De werkvorm is een beschrijving van de uitgangspunten gebaseerd op de belangrijkste keuzes en afspraken die passen bij het teamdoel, de kaders en de behoeften van teamleden. Het gesprek hierover wordt verder de ‘hybride dialoog’ genoemd.
Ervaring leert dat je hier tenminste een halve dag voor moet vrijmaken. De hybride dialoog kun je het beste vormgeven volgens een vaste volgorde. Hieronder vind je een een voorbeeld van een agenda die eventueel gebruikt kan worden voor de hybride dialoog. Per agendapunt wordt een korte toelichting gegeven:
Voorbeeldcasus
De leden van een HR-team stellen een projectgroepje op dat de kaders inventariseert die belangrijk zijn voor de te kiezen hybride werkvorm (tool 1 'Inventariseren van kaders en persoonlijke behoeftes'). De uitgangspunten die binnen de organisatie zijn geformuleerd vormen daarbij het vertrekpunt. Andere informatie die in de kaders wordt toegevoegd is onder andere:
- de behoefte van contact met hun interne klanten (fysiek of digitaal)
- de visie van de organisatie
- keuzes die andere HR-teams van andere faculteiten hebben gemaakt
- het nieuwe plan rondom de aanstaande verbouwing van het pand.
In voorbereiding op de hybride dialoog houden alle teamleden gedurende een week hun taken/activiteiten en ingezette uren bij in een werktabel, waarna zij turven welke taken zij liever op de campus of thuis uitvoeren (dit is onderdeel van de individuele behoeften die worden uitgevraagd in de behoeftenscan van tool 1).
De dialoog wordt gestart met de presentatie van de kaders en een rapportage van de behoeften. De medewerkers bekijken de resultaten en bespreken onderling welke mogelijkheden er bestaan. Uiteindelijk worden er drie ‘scenario’s’ bedacht die passen bij het team. Vervolgens wordt er gestemd over welk scenario wordt uitgewerkt. Het gekozen scenario voor de hybride werkvorm wordt op een werkflip uitgeschreven. Het luidt als volgt:
“Teambijeenkomsten, langer durende taken waarbij veel onderlinge afstemming en afstemming met andere (keten)teams nodig is, doen we op locatie. Daarbij hoort een (voor iedereen verplichte) fysieke vergadering van een uur op donderdag met een (facultatieve) lunch voor wie samen wil eten. De vergadering wordt aangevuld met een virtuele ‘stand-up’ op maandag en op woensdagochtend. Verder zijn teamleden vrij om thuis of op locatie te werken. De kantoorruimte wordt ingericht in een ‘rust’ en ‘rumoer’-deel. Voor langere individuele online afstemming wordt gebruikgemaakt van een kantoorcel.
Reflectievragen
- Hoe beschrijven we de hybride werkvorm die past bij de kaders en de behoeftes?
- waar moeten we dan afspraken over maken?
- wat zijn de belangrijkste aandachtspunten die we vervolgens moeten bespreken?
- Is de gekozen hybride werkvorm duidelijk? Bestaan er geen losse eindjes?
- Past deze hybride werkvorm bij ons teamdoel? Ontstaan er dan nieuwe aandachtspunten?
- Is iedereen akkoord met de gemaakte keuzes, uitgangspunten en afspraken?
- Zijn de belangrijkste acties verdeeld om de hybride werkvorm uit te werken?