Centraal inwerkprogramma startende docenten
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Het betreft een centraal inwerkprogramma vanuit de gedachte van ‘gestandaardiseerd maatwerk’. Eerst zijn goede praktijkvoorbeelden binnen de HAN verzameld. Uit alle faculteiten zijn medewerkers betrokken om mee te denken. Vanuit deze basis is een programma ontwikkeld met elementen die binnen alle instituten en teams van de HAN kunnen worden toegepast. Het programma biedt kaders voor zowel de inhoud als de organisatie van het inwerken van nieuwe docenten. Hóé men de aangeboden elementen invult, bepaalt het instituut of team zelf. Men kiest een manier die past bij de eigen dagelijkse praktijk.
Het inwerkprogramma combineert vier behoeftes van nieuwe docenten:
- leren kennen van HAN en collega’s
- kaders kennen en begeleid worden in het lesgeven
- persoonlijke begeleiding in de eerste cruciale periode
- delen van ervaringen en opbouwen van een netwerk
Inwerken in fasen
Het programma bestaat uit vijf fasen:
- Een goed begin (fase 0)
- Een warm welkom (fase 1)
- Je weg vinden (fase 2)
- Oriënteren, ervaren en ontwikkelen (fase 3)
- Binden en boeien (fase 4)
Het inwerkprogramma sluit aan op de HAN introductiedag voor alle nieuwe medewerkers, en gaat naadloos over in de begeleiding voor docenten die al langer in dienst zijn.
Wat levert dit op?
Binnen de Faculteit Economie en Management is een eerste pilot uitgevoerd met het nieuwe inwerkprogramma. De reacties waren positief; op kleine puntjes is het programma nog aangepast. Concreet ligt er nu een praktische wegwijzer voor zowel de nieuwe medewerker als de inwerkbegeleider.
- Voor nieuwe medewerkers
De startende docent vindt op het intranet alle informatie die hem of haar helpt de weg te vinden. De meest handige onderwerpen zijn hier geselecteerd, men wordt wegwijs gemaakt binnen de HAN en krijgt relevante informatie per fase. Dit gaat van praktische informatie over de HAN, ICT-faciliteiten en arbeidsvoorwaarden tot het scholingsaanbod en de ontwikkelingscyclus. - Voor inwerkbegeleiders
De inwerkbegeleider krijgt ook bewust aandacht. Deze heeft immers een belangrijke rol bij het programma van een nieuwe medewerker in elke fase van het inwerktraject. Welke rol dat is en wie die rol vervult, kan per fase verschillen en ook per faculteit. Maar er ligt nu een praktische leidraad voor inwerkbegeleiders, met onder meer rolbeschrijvingen en uitgewerkte beschrijvingen voor bijvoorbeeld lesbezoeken.
Hoe bevalt het?
Op dit moment is het programma bij verschillende faculteiten en organisatieonderdelen uitgerold, met behoud van de couleur locale. Zo zie je dat de rol van inwerkbegeleider, maar ook die van docentcoach bij alle organisatieonderdelen grotendeels wordt ingevuld. Al krijgen deze rollen vanuit heel verschillende functies inhoud. Ondanks alle aandacht voor het onderwerp, zijn er toch enkele incidentele situaties waarbij het inwerken nog niet op alle facetten goed verloopt. In zo’n geval is er een duidelijk voordeel ten opzichte van het verleden: voor de medewerker is nu duidelijker waar hij recht op heeft. En bij alle leidinggevende niveaus is het belang van een goed inwerkprogramma bekend en wordt het onderschreven. De kunst is en blijft om het onderwerp levendig te houden en daar blijven we nu op sturen. “Aandacht, aandacht en aandacht, maakt alles mooier!”
Tip voor hogescholen
Binnen elke hogeschool zijn goede voorbeelden van inwerkactiviteiten te vinden. Begin ermee om deze te verzamelen. Vanuit deze basis kan worden verder gedacht over een compleet inwerkprogramma. Centraal dan wel op maat per faculteit of team.
Om te downloaden
- Draaiboek
- Ontwerp in fasen
- Opzet lesbezoeken
- Rolbeschrijving inwerkbegeleider
- Opzet regie op eigen ontwikkeling
Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met HAN Academy.