Communicatie en kennisdeling
Thema 2 bij 'Leiderschap bij hybride teams'
Meer informatie
Samenwerken en afstemming
Hybride werken vraagt om nieuwe en duidelijke routines in samenwerken en afstemming. Omdat we elkaar minder ‘live’ zien, is het belangrijk dat de communicatie sterker geformaliseerd wordt. Bijvoorbeeld door het organiseren van een aantal stand-up meetings gedurende de week of door vaker updates te delen met het team. Daarbij geldt: de frequentie en manier van afstemmen en communiceren is minstens zo belangrijk als de inhoud van de boodschap.
Communicatie helpt ook in het onderhouden van de relatie. Onderzoek toont aan dat mensen die veel thuiswerken een sterker groepsgevoel ervaren als er vaker gecommuniceerd wordt. De teamleider kan met de teamleden bespreken waarover zij op welke manier geïnformeerd willen worden. Bijvoorbeeld door middel van korte ‘update’ tekstjes via een communicatietool (Slack, WhatsApp, mail) of een of meerdere online stand-ups (Teams, Zoom).
Tips!
Transparantie en updates
Van de hybride leider wordt verwacht transparant te zijn over de werktaken en opdrachten en daarnaast frequent updates te geven over de resultaatvoortgang. Belangrijk daarbij is om ook de voortgang op het ‘grotere’ plaatje, de teamdoelstelling, te laten zien (zie ook thema ‘Aansturing en beoordeling’). Deze updates moeten vooral duidelijk zijn, bijvoorbeeld over welke besluiten zijn genomen en welke afspraken er zijn gemaakt.
Duidelijkheid vermindert ruis in de hybride communicatie. Ruis kan bijvoorbeeld ontstaan als er na de stand-up nog een fysiek ‘nagesprek’ plaatsvindt waarin de leider extra informatie geeft aan de campuswerkers, of dat er nieuwe besluiten worden genomen waar de online teamleden dan geen weet van hebben.
Kennis delen en opslaan
Tenslotte moet de teamleider ervoor zorgdragen dat er ook buiten de meetings om kennis wordt gedeeld en informatie op de juiste plek wordt opgeslagen. Iedereen moet bij deze informatie kunnen, onafhankelijk van waar je werkt. Hier afspraken over maken is raadzaam, bijvoorbeeld over welke projectinformatie wordt opgeslagen en welke informatie tussen projectleiders wordt gedeeld. IT-ondersteuning is hierbij vereist, zoals een goed functionerend platform waarin iedereen makkelijk kan werken/ communiceren en documenten kan opslaan, bijvoorbeeld OneDrive of Citrix.
Voor het bewaken en stimuleren van kennisdeling kan de leider ook een gatekeeper aanstellen (zie tool 3 'Gatekeepers op teamkenmerken'). De gatekeeper is een teamlid dat continue aandacht houdt voor een belangrijk thema, in dit geval de kennisdeling.