Je medewerkers laten groeien doe je zo
Het succes van de ontwikkelkaart voor praktijkgerichte onderzoekers
Meer informatie
Een praktische inspiratie- en gesprekstool
Praktijkgericht onderzoek wordt steeds belangrijker. Ook Hogeschool Utrecht blijft zich verder professionaliseren. De ontwikkelkaart tilt het niveau van onderzoekers binnen de hogeschool naar een hoger plan. Senior onderzoeker Belinda Ommering en HR business partner Liesbeth Boers zijn vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de ontwikkelkaart binnen de hogeschool. De ontwikkelkaart is een inspiratie- en gesprekstool om te gebruiken voor je ontwikkeling op het gebied van praktijkgericht onderzoek, vertelt Belinda.
Op een centrale middenkaart staan negen themagebieden waar je als praktijkgerichte onderzoeker mee te maken krijgt, zoals praktijkgericht onderzoek ontwerpen, projectmanagement en acquisitie en netwerkvorming. Per thema krijg je zicht op waar je staat en welke ontwikkelstappen je kan nemen. Ieder themagebied is verder uitgewerkt op een verdiepingskaart.
Via een QR-code is er voor interne medewerkers professionaliseringsaanbod te vinden, zoals workshops, coaching op maat of peer support groups. Dit aanbod staat op de HU-website en is continu in ontwikkeling. De ontwikkelkaart kun je gebruiken als fysieke kaartenset, als digitale kaartenset en in interactieve online vorm als Mural-template.
Voor individueel of gezamenlijk gebruik
“De ontwikkelkaart is een handige tool voor de individuele ontwikkeling van onderzoekers, maar je kan hiermee ook de expertise van het hele team in kaart brengen”, legt Liesbeth uit. “En bekijken waar jullie samen in willen groeien. Daarnaast kun je ‘m ook goed gebruiken in gesprekken met je leidinggevende. De kaart opent makkelijk het gesprek; je kan heel goed laten zien op welke gebieden je stappen wil maken.”
Ontwikkeling stimuleren
Hogeschool Utrecht wil verder groeien in praktijkgericht onderzoek. Binnen de hogeschool, met name vanuit HR en het Teaching & Learning Network (TLN), ontstond een paar jaar geleden steeds meer de behoefte medewerkers hierin te ondersteunen, legt Liesbeth uit.
Hoe laten we medewerkers duidelijk zien wat praktijkgericht onderzoek inhoudt? En hoe moedigen we ze aan om zich hier verder in te ontwikkelen. We besloten hier een praktische tool voor te ontwikkelen. Bijkomend voordeel: we bundelden tegelijkertijd al het professionaliseringsaanbod van Hogeschool Utrecht op één plek. Er gebeurt heel veel binnen de kenniscentra van onze school en nu hebben we dat steeds beter in beeld.
Ontwikkeling en implementatie
Belinda en Liesbeth waren van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de ontwikkelkaart. Samen waren zij de kartrekkers van het project. “We bogen ons eerst over de inhoud”, vertelt Belinda. “De functieprofielen namen we als uitgangspunt, en dat breidden we onder andere uit met expertise vanuit het lectoraat Onderzoekend Vermogen. We gingen verder in gesprek met zo ongeveer iedere stakeholder die je kan bedenken.” Ze moet lachen. “Ja, dat leverde wel een soort grote inhoudelijke rubric op.”
“Toen die inhoudelijke basis er eenmaal lag, wilden we dat op een heldere en inspirerende manier visualiseren. Daar hielp ons lectoraat Co-design bij”, gaat ze verder. “Ondertussen toetsten we continu bij onze stakeholders: is het gebruiksvriendelijk en laagdrempelig? Is het herkenbaar? Helpt het? Wat mis je nog? We vonden het belangrijk dat de ontwikkelkaart voor iedereen geschikt en van meerwaarde zou zijn. En zo creëerden we ook draagvlak.”
Het aan de man brengen van de ontwikkelkaart binnen Hogeschool Utrecht was de volgende stap, vertelt Liesbeth. “Hier hebben we heel veel tijd in gestoken. We gaven presentaties, hielden sessies met onderzoekers en lieten de kaart terugkomen in workshops over persoonlijke ontwikkeling. Ook heeft de kaart inmiddels een plekje in het onboardingsprogramma voor nieuwe onderzoekers.”
Positieve reacties
Het resultaat is een praktische en aantrekkelijk vormgegeven ontwikkelkaart. De tool is nu ruim een jaar in gebruik binnen de hogeschool en wordt al vaak gebruikt, zien Belinda en Liesbeth. “We horen eigenlijk alleen maar positieve reacties”, vertelt Belinda enthousiast.
Dat de kaart houvast geeft en richting biedt, dat collega’s nu heel gericht over hun eigen leerroute nadenken en ook weten welke concrete stappen ze kunnen zetten, dat ze gesprekken met hun leidinggevenden beter voor kunnen bereiden. En dat de kaart ook binnen teams heel waardevol is. Maar ook dat de kaart voor andere medewerkers, zoals docenten, veel inzicht geeft. Ja, als we dat allemaal horen, dan zijn we heel trots op het eindresultaat.
Oók voor andere onderwijsinstellingen
Binnen Hogeschool Utrecht is de ontwikkelkaart dus al een succes. En het mooie aan de tool is dat deze ook eenvoudig door andere hogescholen in te zetten is. “Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? De kaart is zo ingestoken dat het door praktisch iedere hogeschool gebruikt kan worden. Andere onderwijsinstellingen mogen altijd contact met ons opnemen. Ook mbo-instellingen, want met een kleine doorontwikkeling is de kaart ook dáár inzetbaar”, zegt Belinda tot slot.
Interesse?
Meer weten over de ontwikkelkaart of ‘m zelf gebruiken binnen jouw onderwijsinstelling? Neem contact op met Belinda, senior onderzoeker bij Hogeschool Utrecht.
We delen graag onze ervaringen, tips en adviezen voor een succesvolle implementatie. Hoe meer mensen we hiermee kunnen helpen, hoe beter!
Relevante artikelen
Functioneren en beoordelen in teams
Drie teams uit drie verschillende faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam hebben deelgenomen aan het proje...
Proeftuin professionele ruimte, studiesucces en diversiteit
Praktijkvoorbeeld over het versterken van het werken in het docententeam en het stimuleren van een grotere bet...