werving

Pilot Candidate experience meten

Header image
Een goede candidate experience is essentieel om potentiële kandidaten te binden en boeien aan de organisatie. Hogescholen zijn zich hiervan bewust en ook volop bezig om de candidate experience optimaal in te richten. Een belangrijke volgende stap is; hoe kun je de candidate experience meten? Dertien hogescholen deden mee in een pilot om hiermee aan de slag te gaan.

Wat houdt een candidate experience in? 

Een candidate experience is de totale ervaring die een sollicitant opdoet tijdens het sollicitatieproces. Kort gezegd, alle contactmomenten van de kandidaat met de organisatie gedurende de werving en selectie. Denk aan het bezoeken van de website, het spreken van medewerkers of het voeren van sollicitatiegesprekken.  

Uit een inventarisatie blijkt dat hogescholen zich bewust zijn van het belang van een goede candidate experience. Ze zijn volop bezig om hun candidate experience zo optimaal mogelijk in te richten. Wat ze echter nog niet doen is het meten.

Opzet van de pilot

In deze 6 maanden durende pilot is de tevredenheid van sollicitanten die niet voor een gesprek werken uitgenodigd gemeten. De tevredenheid van sollicitanten is gemeten door middel van een enquête, die de hogescholen op maat hebben kunnen opstellen. Deze enquête is verwerkt tot een link die werd gekoppeld aan een afwijssjabloon/template. Op die manier ontving iedere afgewezen kandidaat het linkje naar de enquête en kreeg zo de mogelijkheid feedback te geven over het sollicitatieproces.

De uitkomsten konden afgezet worden tegenover andere organisaties die deelnamen aan een nationale candidate experience benchmark.