Week van het team
4 november t/m 8 november 2024
Meer informatie
Maandag 4 november - Samen leren in het hbo
Sessieleiders: Anne-Marie Kuijpers (teamcoach Fontys), La'shan Lewis (projectcoördinator Kenniscentrum Leren en Innoveren HU), Patricia Brouwer (associate lector Fontys) en Marian Thunnissen (lector Fontys)
De week begon met een sessie waarin werd besproken hoe docententeams hun professionaliseringsbehoeften in kaart kunnen brengen. Het gesprek ging onder andere over het spanningsveld tussen strategie en autonomie en het belang van ruimte voor teams om hun leermogelijkheden zelf vorm te geven. Gedragsverandering vraagt ondersteuning vanuit leidinggevende. Die zal een voorbeeldrol moeten kunnen spelen. Het vraagt ook bijpassend HR-beleid. Wat ook kan helpen is boundary crossing; kijken naar wat in andere teams gebeurt. Hoewel het structureren van een langetermijnvisie uitdagend kan zijn, werd duidelijk dat strategische veranderingen betekenis moeten krijgen binnen teams.
Links:
Dinsdag 5 november - Stuurkracht van teams
Sessieleiders: Lydia Schaap (senior onderzoeker), Remco Coppoolse (associate lector), lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs HU en Myrte Legemaate (adviseur Samenveranderingcreëren en promovendus Kwaliteitscultuur hbo)
Een verzameling goede docenten resulteert niet automatisch in een goede opleiding: het hoger onderwijs vraagt om teamwerk. In deze sessie werd de focus gelegd op het vergroten van de stuurkracht van teams. Goed in teams kunnen werken stelt condities aan zowel het team zelf als aan de organisatiecontext. Belangrijk is het begrip van psychologisch eigenaarschap en het verschil tussen individueel en collectief leiderschap. De sessie liet zien dat een gedeelde visie niet altijd vanzelfsprekend is en dat helderheid over gezamenlijke doelen essentieel is. Ook werd het belang van duidelijke kaders onderstreept, om te voorkomen dat teams stil blijven staan in hun ontwikkeling. Verschillende hogescholen, zoals de HAN en Saxion, deelden hun ervaringen met teamontwikkeling, wat tot inspiratie leidde bij de deelnemers.
Link:
Woensdag 6 november - Condities teamwerk
Sessieleider: Peter Horsselenberg (actieonderzoeker lectoraat Samenwerkende Professionals Hogeschool van Amsterdam)
De sessie van woensdag legde de basisvoorwaarden voor succesvol teamwerk bloot. Teamwerk vereist duidelijke onderlinge spelregels en een helder gezamenlijk doel, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is door de fluïde aard van teams. Handelingsverlegenheid, het niet kunnen handelen ondanks de wil daartoe, blijkt een veelvoorkomende uitdaging. Aan de hand van het kijkkader teamleren (Samen Leren, Zestor 2024) hebben deelnemers tijdens de sessie gekeken naar de bevorderende condities voor teamleren die zij herkennen binnen hun hogescholen. Vanuit de deelnemers werd duidelijk dat er op veel hogescholen flink wordt gewerkt aan het verbeteren van teamwerk. Zo wordt bij sommige hogescholen de PE-cyclus georganiseerd op teamniveau. Dit bevordert de samenwerking en de gezamenlijke ontwikkeling. Ook zijn er binnen hogescholen steeds meer interne teamcoaches en organisatiecoaches, die helpen om teams effectief te laten functioneren en samen te werken. Er is steeds meer bewustwording en momentum rondom dit thema: hogescholen zijn actief bezig met het verbeteren van teamdynamieken, of hebben de intentie om hier in de toekomst stevig op in te zetten.
Links:
Donderdag 7 november - In teamdialoog
Sessieleider: Jolanda Alkemade (HRD-adviseur) en Sander Rijksbaron (opleidingsmanager HRM en MO-track) Haagse Hogeschool
Jolanda en Sander presenteerden op donderdag de InDialoogmethode. Een methode die teams helpt om zelf storingen op te lossen en het werkklimaat te verbeteren. Deze aanpak is niet alleen effectief voor teams die verbeteringen nodig hebben, maar juist ook waardevol voor goed functionerende teams. Door vooraf te peilen en samen te reflecteren, worden problemen aangepakt en wordt de teamcohesie versterkt. Bij de Haagse Hogeschool, waar Jolanda en Sander betrokken waren bij de pilot, zijn de ervaringen positief. Vooral omdat de methode goed is afgestemd op de wensen en mogelijkheden binnen de organisatie. Eén van de werkzame elementen daarbij was om leidinggevenden die bezig gingen met de methode niet alleen een voorbereidende training, maar ook intervisie aan te bieden. De gestructureerde opzet van de dialoog bleek een sleutel tot succes voor veel deelnemers.
Links:
Vrijdag 8 november – Teamgericht werken aan werkdruk
Sessieleider: Delano Maccow (senior docent en onderzoeker Hanzehogeschool)
Delano sloot de week af met een praktische sessie over het diagnostische werkdrukinstrument. Het gepresenteerde werkdrukinstrument is een effectief middel om knelpunten te diagnosticeren en structureel aan te pakken. Deelnemers leerden hoe je het instrument effectief inzet binnen je team door verstoringen en regelmogelijkheden te inventariseren. De analyse daarvan opent de weg naar oplossingen. Tijdens een interactieve discussie werd het belang van veiligheid benadrukt bij het bespreken van werkdrukverstoringen binnen het netwerk van betrokkenen. Er werd ook ingegaan op het verdelen van uren binnen een team. Dit kan voordelen hebben, maar vereist een volwassen team met een duidelijke gezamenlijke opgave en onderlinge afhankelijkheid. Daarnaast werd besproken hoe een toename van regels leidt tot meer controle en een vicieuze cirkel van bureaucratisering, waarbij docenten geneigd zijn om buiten de regels om te handelen.
Links:
Podcasts
Verwacht praktische tips en concrete inzichten die direct toepasbaar zijn voor iedereen binnen het hbo. Wil je weten hoe jouw team nog beter kan samenwerken en leren? Beluister dan vooral alle drie de afleveringen!
Video
De Haagse Hogeschool is een van de drie hogescholen die InDialoog in de praktijk heeft gebracht: een interventie in drie stappen om binnen teams samen in dialoog oplossingen te bedenken voor problemen en uitdagingen en het handelingsperspectief van het team te vergroten. In deze video gaan betrokkenen van de Haagse Hogeschool met elkaar in gesprek over hun ervaringen met InDialoog.