Het projectteam

Wie betrek je in je projectteam en waarom

Je creëert draagvlak onder meer door aan het begin gezamenlijk (projectleider, projectteam en opdrachtgever) een projectplan (projectcontract, plan van aanpak, projectbrief) op te stellen. Je zorgt samen voor duidelijke en expliciet opgeschreven verantwoordelijkheden en bevoegdheden en een onderlinge taakverdeling voor het hele traject. Maar wie moet je betrekken?

Jij bent als projectleider/aanjager eerste aanspreekpunt en verantwoordelijk voor het verloop van het project en het behalen van een eindresultaat. Je ontwerpt het projectplan, zorgt voor draagvlak, formeert de projectgroep met heldere verantwoordelijkheden en bevoegdheden en monitort de voortgang. 

Zorg dat je, zeker voor het verkrijgen van committment, onderstaande partijen betrekt bij jouw projectplan:

  • Bestuurlijke portefeuille houder
    Opdrachtgever en eindverantwoordelijke. Zorgt voor draagvlak en de noodzakelijke randvoorwaarden zoals een centraal budget.
  • Vertegenwoordiging van lijnmanagers
    Committeren zich aan het project, dragen dat uit en zorgen voor de noodzakelijke randvoorwaarden zoals tijd en bemensing.
  • Leidinggevenden (van de opleidingen die participeren)
    Nemen met hun team deel aan het project en faciliteren in tijd en middelen. Houdt samen met de projectleider de vinger aan de pols (stimuleert, motiveert en zorgt voor resultaat). Schakelt met HR voor creëren van banen.
  • HR medewerker(s)
    Ondersteunen de projectleider en de leidinggevenden op wet- en regelgeving van de participatiewet en arbeidsvoorwaarden. Ondersteunen bij interne banencreatie.
  • Afdeling communicatie
    Promoten het project binnen de hele organisatie en zorgen ervoor dat het positief onder de aandacht blijft bij leidinggevenden, recruiters en medewerkers. Verspreiden de boodschap vanuit  het bestuur en hoger management.
  • Recruiter(s)
    Zijn medeverantwoordelijk voor het werven en selecteren van kandidaten via verschillende kanalen en werken nauw samen met de afdeling HR en communicatie bij het opstellen van (inclusieve) vacature teksten.
  • Afdeling financiën
    Werkt samen met de projectleider bij het monitoren van de financiën en de financiële eindrapportage.
  • Afdeling inkoop
    Kan met leveranciers afspraken maken in het kader van SROI, die mee mogen tellen voor de banenafspraak. Onderhoudt daarbij contact met de projectleider en HR.
  • Interne werkbegeleiders/buddy
    Ondersteunen de leidinggevende, nemen deel aan de selectiegesprekken en dragen mede zorg voor het inwerken, de socialisatie en het welbevinden van de geworven kandidaat.

In een later stadium betrek je ook:

  • Externe Jobcoach
    Deze jobcoach is vaak vraagbaak voor de interne (werk)begeleider, HR, de projectleider en leidinggevenden. Zij hebben veel ervaring in het begeleiden van mensen in de werksituatie.
  • Collega’s van de participatiekandidaat
    Zij kunnen als interne jobcoach of buddy de kandidaat inwerken en zorgdragen voor de socialisatie op de werkplek.