
Publicatie
Tijdsbesteding hbo-docenten
Resultaten kwantitatief onderzoek tijdsbesteding in relatie tot ervaren werkdruk en het werk af kunnen krijgen
Werkdruk is al jarenlang een bottleneck in het hbo. Hogescholen hebben op verschillende manieren aandacht voor het thema werkdruk, van concrete interventies op individueel niveau tot aan integraal gezondheidsbeleid. Desondanks blijven hbo-docenten de werkdruk als hoog beoordelen. Uit het rapport ‘Werkbeleving in hogescholen’ blijkt dat 53% van de docenten de werkdruk als (veel) te hoog ervaart.
Meer informatie
Om meer zicht te krijgen op werkdruk, hebben cao-partijen Zestor gevraagd onderzoek te doen naar de tijdsbesteding van hbo-docenten. Het onderzoek is uitgevoerd onder docenten van vier hogescholen. Onderzocht is aan welke taken docenten hun tijd besteden. Daarvoor is gebruikgemaakt van twaalf verschillende taken. We hanteerden daarbij de volgende onderzoeksvragen:
- Hoeveel tijd besteden docenten aan verschillende typen taken in het hbo?
- Hebben docenten werkdruk ervaren?
- Kunnen docenten hun werk afkrijgen binnen de in hun dienstverband afgesproken uren?
Uitvoering
Het onderzoek is in opdracht van cao-partijen uitgevoerd door Zestor, in samenwerking met het lectoraat Organisatieontwerp en -Verandering van de Hanzehogeschool.
Meer weten?

Gerelateerde artikelen
04
Jun
Groep 1: 26 maart en 4 juni van 10.00-13.00 | Groep 2: 26 maart en 4 juni van 14.00-17.00
Train de trainer programma
Zelf aan de slag met het diagnostisch werkdrukinstrument
Om opleidingsteams binnen het hbo te ondersteun
Actief werken aan werkdruk
Aan de slag met de knelpunten uit het diagnostisch werkdrukinstrument. Het is de veelzeggende ondertitel va...
Welzijn en werkdruk in het hbo
In dit rapport gaan we in op het werkgerelateerde welzijn van medewerkers in het hbo. In het onderzoek is g...