Begeleiding kost veel tijd
Begeleiding hoef je niet alleen te doen!
Maak gebruik van de expertise van andere professionals
Begeleiding van nieuwe medewerkers uit de doelgroep kost inderdaad tijd. Na verloop van tijd is de nieuwe medewerker gewend en zal de begeleiding meer gericht zijn op dat wat de medewerker nodig heeft om goed te kunnen functioneren in het werkproces. De intensiteit van de begeleiding en het soort begeleiding kan verschillen. Dat hangt bijvoorbeeld samen met de persoonlijkheid van de nieuwe medewerker, de beperking, het takenpakket en de werkomgeving.
Je hoeft het echter niet alleen te doen. Om de kandidaat staan vaak vele andere begeleiders heen, waar je op kunt terugvallen (zie het figuur hieronder). Denk hierbij aan de externe jobcoach, soms een psycholoog of andere begeleiders en de projectleider van de hogeschool. Zorg dat je gezamenlijk helder krijgt wie wat doet in de begeleiding rondom de medewerker en hoe ver jouw verantwoordelijkheid loopt.
Borg de taakverdeling
Zorg dat je de onderlinge taakverdeling met de begeleiders rondom de kandidaat borgt op werkplekniveau. Maak daarvoor duidelijke afspraken met je collega’s die ook een rol hebben in de begeleiding. Dus afstemming in taken en rollen én de beschikbare tijd die je daarvoor hebt. Zorg dat je in je eigen takenpakket de beschikbare tijd voor begeleiding geoormerkt hebt én afgestemd met je leidinggevende. Probeer daar niet overheen te gaan.
E-learning begeleidingsvaardigheden
Wil je nog meer duidelijkheid krijgen over je rol, dan kun je de e-learning voor interne (werk)begeleiders volgen. Deze e-learning geeft je helderheid over wat je rol is en geeft je handvatten om om te gaan met verschillende praktijksituaties waar je tegenaan kunt lopen.