Stap 1 - Diagnose

Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?

Header image
In deze fase inventariseert het team wat de leervraag precies is en wordt in kaart gebracht wat de opbrengsten tot nu toe zijn van: 1) de teamleerprocessen, 2) de bevorderende condities in het team, de teamleden en de leer-werkomgeving, en 3) hoe het team samen werkt en leert. Deze stap resulteert in een beknopt teamportret.

Kijkkader

Op basis van literatuurstudie is een kijkkader ontwikkeld. Dit kijkkader bestaat uit een input – proces – output model. Het model uit het kijkkader is de inhoudelijke kapstok voor de diagnose.

Diagnosetool

Voor deze stap is een tool ontwikkeld die teams en hun facilitator ondersteunt in het in kaart brengen van de wijze waarop het team aan professionalisering werkt. Met de diagnosetool krijg je zicht op:

  • hoe het team leert rond een complexe opgave
  • in de factoren (in het team en de leer-werkomgeving) die het teamleren bevorderen of belemmeren
  • de opbrengsten van het teamleren.

Checklist Diagnose

  • Inzicht krijgen in de professionaliseringsbehoefte van het team in teamverband.
    Inventariseren van:

    • teamleerprocessen
    • bevorderende condities en de teamleerprocessen
    • opbrengsten van het teamleren
    • team
    • facilitator (eventueel aangevuld met onderzoeker)
    1. leer de diagnosetool kennen
    2. leer het team kennen
    3. 2-3 teamsessies waarin kijkkader wordt doorlopen met de diagnosetool.
      Noteer op elk onderdeel een korte reflectie.
    4. opstellen teamverslag (teamportret)
    5. terugkoppeling- en duidingssessie met het team en stakeholders rond het team door concept-teamportret
    6. afronding en vaststellen diagnosefase
  • Teamportret