Stap 1 - Diagnose
Welke professionaliseringsbehoefte heeft het team?
In deze fase inventariseert het team wat de leervraag precies is en wordt in kaart gebracht wat de opbrengsten tot nu toe zijn van: 1) de teamleerprocessen, 2) de bevorderende condities in het team, de teamleden en de leer-werkomgeving, en 3) hoe het team samen werkt en leert. Deze stap resulteert in een beknopt teamportret.
Downloads
Kijkkader
Op basis van literatuurstudie is een kijkkader ontwikkeld. Dit kijkkader bestaat uit een input – proces – output model. Het model uit het kijkkader is de inhoudelijke kapstok voor de diagnose.
Diagnosetool
Voor deze stap is een tool ontwikkeld die teams en hun facilitator ondersteunt in het in kaart brengen van de wijze waarop het team aan professionalisering werkt. Met de diagnosetool krijg je zicht op:
- hoe het team leert rond een complexe opgave
- in de factoren (in het team en de leer-werkomgeving) die het teamleren bevorderen of belemmeren
- de opbrengsten van het teamleren.