Stap 3 - Ontwerp

Hoe gaat het team met de professionaliseringsbehoefte aan de slag?

Header image
In deze fase maakt het team een plan van aanpak en bepaalt het team met welke onderdelen van de professionaliseringsbehoefte zij aan de slag willen gaan. Teamprofessionalisering wordt altijd gekoppeld aan een complex onderwijsvraagstuk waaraan gewerkt wordt, en dit zal ook in de veranderaanpak van het team een plek moeten krijgen. Stap 2 en 3 samen resulteren in een plan van aanpak voor een interventiefase waarin het team samenwerkt aan de professionaliseringsbehoefte.

Meer informatie

Checklist plan 3 - Ontwerp

  • Versterken van professionalisering in teamverband, die nodig is om het complexe vraagstuk vanuit primaire onderwijsproces te kunnen oppakken door:

    • ontwerpen van de leerinterventie (wat, hoe en wie)
    • aandacht voor versterken van condities en leerprocessen door inzichten uit het teamportret
    • team
    • facilitator
    • teamsessie met team en stakeholders (ook eventueel stakeholders vanuit werkveld) rond het team
    • opstellen plan van aanpak voor professionaliseringstraject
    • Plan van aanpak voor een (teamspecifieke) interventiefase. Met de leerinterventies wordt beoogd om het professionaliseren in de eigen werkomgeving te versterken, gericht op veranderende rol docenten, gezien het complexe vraagstuk vanuit primaire onderwijsproces.