Stap 5 - Evalueren

Wat heeft deze verandering het team opgeleverd, en welke stap is eventueel wenselijk?

Header image
In deze laatste stap blikt het team terug op de afgelopen periode, op wat bereikt is en of er eventuele vervolgstappen gezet moeten worden. Deze laatste stap mondt uit in een evaluatieverslag. En mogelijk weer tot een nieuw plan van aanpak (stap 3), omdat het team met een andere professionaliseringsbehoefte aan de slag wil.
Hoe kun je effectief met elkaar het proces evalueren?

Tijdens deze stap organiseer je een evaluatiesessie met het team. De evaluatiesessie is opgezet volgens de tijdlijnmethode (Wielinga, 2012). Dit is een methode voor participatieve monitoring en evaluatie van samenwerken en -leren aan onderwijsinhoudelijke vraagstukken in teamverband. De methode maakt het hele proces van het samenwerken en -leren aan een vraagstuk van begin af aan zichtbaar, gezien door de ogen van de betrokkenen zelf. 

Een tijdlijnsessie wordt uitgevoerd met de mensen die betrokken zijn bij het onderwijsinhoudelijke vraagstuk. Het effect hiervan is dat zij de tijd nemen om over het eigen proces na te denken en de gewoontes, methoden, vormen en patronen te bespreken, die anders onbesproken blijven of zelfs niet opvallen. Vaak leidt zo’n sessie tot een lijst van aandachtspunten, die deelnemers willen agenderen voor het vervolg.

Voor het organiseren van zo’n tijdlijn is een draaiboek ontwikkeld, de zogenoemde evaluatietool. Teamleden kunnen zelf de sessie begeleiden of desgewenst hiervoor een facilitator benaderen.

Checklist Stap 5 - Evalueren

    • evalueren effectiviteit leerinterventie(s)
    • evalueren van het proces
    • bepalen van eventuele vervolgstappen 
    • team
    • facilitator
    • evaluatiesessie met het team. Maak daarbij gebruik van de evaluatietool.
    • verslaglegging
    • eventueel plan voor vervolgstappen (opnieuw diagnose of opnieuw actie ondernemen)
    • verslag van evaluatiesessie met daarin eventuele vervolgacties